La Càtedra de l'Autisme de la Universitat de Girona (UdG) i el Centre d'Estudis i Recerca per a una Societat Inclusiva (CERSIN) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han organitzat, amb la col·laboració de l'Associació Espanyola de Professionals de l'Autisme (AETAPI), la III Trobada Estatal de Recerca en Autisme. Aquest esdeveniment ha tingut lloc el passat 14 de novembre a la Casa Convalescència de la UAB.
Aquesta trobada ha abordat temes rellevants sobre la *prevalença actual* i les *creixents preocupacions* dels professionals tant en l'àmbit educatiu com en el sanitari. El programa ha inclòs taules de comunicacions, presentacions de pòsters i la intervenció d'experts internacionals destacats. Entre els ponents, cal mencionar a Laura Crane, catedràtica d'estudis sobre l'autisme a la Universitat de Birmingham, i a Emily Jones, catedràtica del Centre de Recerca sobre el Desenvolupament Cerebral i Cognitiu de la Universitat de Londres.
Tendències i investigacions en autisme
Laura Crane ha centrat la seva intervenció en la *inclusió educativa* i en la *recerca participativa* dins del camp de l'autisme. Crane dirigeix el Centre d'Investigació i Formació sobre Autisme (ACER) a Birmingham, on ha publicat àmpliament sobre temes relacionats amb l'educació, la salut i el sistema judicial.
D'altra banda, Emily Jones ha presentat una perspectiva *neuroconstructivista* sobre l'origen de l'autisme, revelant les seves línies actuals d'investigació. La professora Jones estudia el desenvolupament primerenc d'habilitats bàsiques en nens amb autisme per comprendre com els símptomes emergents influeixen en les futures fortaleses i dificultats. A més, coordina un projecte europeu que se centra en nadons amb alt risc dins del marc del programa AIMS2 (*Autism Innovative Medicine Studies-2*) i és codirectora de la xarxa d'investigadors SAPIENS.
Impacte del debat científic
Aquesta III Trobada Estatal no només ha servit com un espai per al debat científic, sinó que també ha posat en relleu la importància d'unir esforços entre institucions acadèmiques per abordar els reptes que presenta l'autisme. La participació activa dels assistents va demostrar un compromís col·lectiu cap a una societat més inclusiva.
L'esdeveniment va concloure amb un sentiment generalitzat que és necessari continuar investigant i promovent iniciatives que millorin les condicions dels individus amb autisme, així com fomentar una major sensibilització social al respecte.